Sint Nicolaasga, tramstation
 
Het gros van de Belgische vluchtelingen kwam met de trein vanuit het zuiden aan in Heerenveen. Vandaar ging het met de stoomtram via Joure, Scharsterbrug, Huis ter Heide naar Sint Nicolaasga. Een reis van een uur. Te voet ging het verder naar de eerste wachtpost van het interneringsdepot, de stad Sloten. Daarna naar de kampen in Gaasterland. Al met al een voetreis van 3,5 uur. Halverwege tussen Sint Nicolaasga en Sloten passeerden de vermoeide soldaten de herberg op Spannenburg. In 1916 werd ten behoeve van het nog aan te leggen stoomgemaal bij Tacozijl het stroomkanaal van de Grote Brekken door de Idskenhuizermeer tot de Koevorde gegraven. Bij Spannenburg kwam een brug.

Uit de periode 1914 - 1918 zijn bij ons geen foto's bekend van de reis die de Belgische soldaten maakten van Heerenveen naar Gaasterland. En aan het eind van de oorlog ook weer terug naar hun vaderland.

tramstation Sint Nicolaasga
bron: Nieuwsblad van Friesland; Hepkema's van 10 oktober 1914
 
tramstation Sint Nicolaasga
prentbriefkaart beschikbaar gesteld door Harry Nota uit Sint Nicolaasga
Het tramstation in Sint Nicolaasga gebouwd in 1901 in neorenaissancestijl. Voor de woning van de stationchef werd er in 1911 een verdieping op gemaakt. In 1947 stopte het personenvervoer op de tramlijn. Tot in de jaren zestig van de vorige eeuw kwam er nog dagelijks een goederetrein voorbij. De naast het station gelegen zuivelfabriek kocht het gebouw en gebruikte het voor opslag. Vanaf 1962 is de jeugdsociƫteit "De Wissel" hier gehuisvest.
 
Stationsweg Sint Nicolaasga
bron: Tresoar 100953
Op deze foto met poststempel 1931 zien we links het tramstation met de extra verdieping. In het midden de zuivelfabriek aan de Stationsweg in Sint Nicolaasga..
 
tramstation Sint Nicolaasga
bron: Friese Koerier van 21 april 1964
 
tramstation Sint Nicolaasga
bron: Leeuwarder Courant van 2 mei 1964
 
tramstation Sint Nicolaasga
bron: google streetview 2009
"De Wissel" in Sint Nicolaasga.
 
laatste wijziging: 6 augustus 2014